Sunday, July 11, 2010

GEMBIRA DENGAN CHOC FACTORY

10th jul 2010


ok..aku taw 2 smalam and baru ari ni aku nk mbebel pasal btapa gumbiranya aku makan cokelat freee...ahakz...xsia2 mjadi anak mithali kpada ibuku dan juga bgn pagi smalam
( nmpak sgt slalu bgn lmbat! T_T")anyway, smbung balik cte..b4 ni memang mak aku slalu ajak aku teman dia p klas masak o buat kek sbb dia tau anak dia ni memang kuat mkn..nganaganga...*tiba2* so, smalam dgn penuh ksungguhan and ke-excitedan aku bangun n teman mak aku pergi kelas buat cokelat kat Wah Seng( sure iylia jeles ^_^ )yang buat aku smangat nye bkn ape tp sebab dapat makan cokelat free..bkn 1, 2 jenis je..tp macam2 jenis..dah la 2 sume mhal2..ok..dah stat perak! walaupn aku sorg je yg paling mude tp aku xheran pon org nak ckp pe..ape yg penting.....KERJASAMA!lalalala..melalut lagik!



muke mst nmpak matured kalo nk pergi kelas..nak taw npe?




nmpak x??sume snior citizen!uwaaaa....mama buli saya!!

but sume 2 no hal lah bebeyh!yg pnting chef nye encem..agagaga...fokus2 oit! kira ok lah sbb aku dpat blajo jenis2 cokelat..chups2..lpe nak introduce bf eh sous chef nye..sure ko cam.."sous chef" 2 pe?chef wat sos ke..xla..dorg ni chef yg khas buat dessert je..ha...ehem2..dah xpert ckit dah..nama dia JOY PERLO aka Joy..( ptt la aku sgt gmbira dgn nya...haih~~~)
tadaaa!!encem kan? wlu pon umo dia dh 39 thun tp xpe...aku mmg suke lelaki matured ni(dan2..) dia mix indonesia, filipino, malaysia..lagik pe ek?byk sgt mix dia..OIT!ko ingt ni blog carik jodoh??

dia ajar la kitorang pasal ape bezanya chocolate compound, couveture, chocolate butter etc which sume nye SUMPAH AKU XPAHAM LANGSUNG tpi bila dia membebel slame 4 jam baru la aku phm ckit..x banyak pn..haahaha...lems ckit aka lembab..tapi yang aku phm chocolate compound 2 jnis cokelat murah and couveture ni jenis bgus ckit..ha, 1 more thing...dia ckp..xde istilah cooking chocolate ke, cokelat masak ke.. ( ade beza ke?) so, puan2 skalian, take note..jangan sesekali anda mnyebut cooking chocolate d dpan chef2..cnfirm kne glak..T-T tsk.. n. kalo cokelat yg snang masak or cair...mksudnye cokelat 2 x bagus sebab byk sangat minyak sayuran dalam 2..mcm lilin yang kalo kte idupkan..dia akan cair ngn cpat n akan keras ngan cepat...ha, cepat byangkan kalo cokelat 2 mcm lilin!scary wohoooo~~~ serupa kite mkn lilin je...ahakz..ok..skg lak sesi mrse cokelat2 freeeeeeee~~


paraline ni mmg super sdap..filling dia..perh..masyuk beb


choc button ni lak boley d makan mcm 2 je o d masak n d wt kek..nyummmy~~



ni lak choc yg d pggil hard ganache n dia taburkan serbuk koko kt ats dia..sgt pahit!!



ni white choc..mmg sadap glerk!.aku mkn dgn byknye..jgn jeles...skian


yg ni choc yg d cmpur dgn bubble rice and nestum..boleh x korg bygkan btapa nikmat nye mkn choc ni!arrrrgggggghhhh~~~ gila skjap. (@_@)






okie...ni tips and cara cmne nak wt chocolate yg btul..take note murid2 (- O_O-) !!